Effect of Intake Valve Gap Adjustment Variation on Fuel Consumption in Daewoo 4dwy-30 Diesel Motorcycle

Authors

  • Eko Julianto Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Fuazen Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Yongki Prayoga Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Muhammad Iwan Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Gunarto Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Eko Sarwono Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Ahmad Yunus Nasution Universitas Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.32734/dinamis.v12i1.16369

Keywords:

Valve mechanism, Valve gap, Fuel Consumption

Abstract

The valve mechanism system on a 4 stroke diesel motor functions as an opening or closing mechanism which is used as a way for air to enter the combustion chamber or as an outlet for residual combustion gases from the combustion chamber. To maximize diesel engine performance, valve clearance adjustments need to be carried out periodically. This research aims to determine the effect of variations in intake valve gap adjustment on fuel consumption on the Daewoo 4 DWY-30 diesel motorbike. This research uses experimental methods and is quantitative research, namely presenting the results of experiments in the laboratory on test objects. The research results show that there is an influence of variations in intake valve gap adjustment on fuel consumption. The highest fuel consumption is at the intake valve gap setting of 0.20 mm, and the lowest fuel consumption is at the intake valve gap setting of 0.60 mm.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, A. S. Studi Eksperimen Unjuk Kerja Mesin Diesel Sistem Dual Fuel Dengan Variasi Tekanan Penginjeksian Pada Injektor Mesin Yanmar Tf55 R Di. Fakultas Teknologi Industri, Institut Teknologi Sepuluh Nopember, Surabaya. 2017.

Budiyono. Pengaruh Celah Katup Isap Dan Rpm Terhadap Emisi Gas Buang Pada Sepeda Motor 125 Cc. Jurnal Teknik Mesin Vol.7; pp. 23 - 27, 23-24. 2020.

Edwin Reynold Fadly, Y. P. Analisis Variasi Putaran Terhadap Torsi Dan Dayapada Motor Diesel Satu Silinder. Jurnal Voering Vol. 6, 35. 2021.

Juanda, B. Analisa Perbandingan Uji Performa Pada Motor Diesel Satu Silinder, Menggunakan Biodiesel Minyak Biji Kapuk (Ceiba Pentandra) Dengan Biosolar (Pertamina). Fakultas Teknologi Kelautan, Institut Teknologi Sepuluh Nopember, Surabaya. 2017.

Kurniawan, R. Analisis Pengaruh Penggunaan Injector Terhadap Unjuk Kerja Honda Beat Fi. Jurnal Teknik Mesin, Prodi Teknik Mesin, Fakultas Teknik Universitas Bandar Lampung, Vol 5, No 2. 2018.

Muchlisinalahuddin. Analisis Prestasi Mesin Motor Bakar Diesel Type Pauss Model 175A Untuk Bahan Bakar Solar Dan Bio Solar. Fakultas Teknik UMSB, Vol. I No.2 Juni 2018, 222-224. 2018.

Musa Wahyu Pangeran, E. M. Pengaruh Intake Dan Exhaust Lobe Lift Serta Celah Katup Terhadap Konsumsi Bahan Bakar. Steam Engineering. Journal of Science, Technology, Education And Mechanical Engineering), 44. 2020.

Nurhadi, T. J. Pengamatan Variasi Celah Katup Masuk Terhadap Konsumsi Bahan Bakar Dan Troubleshooting Pada Rancang Bangun Stand Mesin Isuzu Panther. Journal of Mechanical Engineering, Vol. 4, No. 1, 42. 2020.

Rideskal, F. Karakteristik Penyetelan Celah Katup Terhadap Performa Kendaraan. Universitas Negeri Padang. 2020.

Saifurrijal. Analisis Mekanisme Katup, Trouble Shooting Dan Variasi Celah Katup Masuk Terhadap Konsumsi Bahan Bakar Pada Isuzu C190. Jurusan Teknik Mesin, Fakultas Teknik, Universitas Negeri Semarang, 27-30. 2009.

Setyadi, A. D. Pengujian Mesin Sepeda Motor Menggunakan Bahan Bakar Premium Dan Gas (Blue Gas) Ditinjau Dari Aspek Torsi Dan Daya. Universitas Muhammadiyah Semarang. 2016.

Setyawan, A. Analisa Pengaruh Penyetelan Katup Masuk Terhadap Efisiensi Termal Dan Konsumsi Bahan Bakar Spesifik Mesin Diesel 4 Langkah. Universitas Mercu Buana Bekasi. 2017.

Sofwan Lubis, J. F. Uji Eksperimental Perbandingan Unjuk Kerja Motor Diesel Berbahanbakar Pertaminadex Dengan Campuran Pertaminadex Aditif. Buletin Utama Teknik Vol. 18, No. 2, 178-180. 2023.

Sudarsono, B. Modul Pemeliharaan Teknologi Motor Diesel. Program Studi Pendidikan Teknik Otomotif, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Purworejo, 5. 2019.

Sutrisno, T. H. Karakteristik Sifat Mekanik Dan Struktur Mikro Valve (Katup) Sepeda Motor Roda Dua Tipe Ori Dan Tipe Kw. Journal of Mechanical Engineering, Vol. 2, No. 1, Maret 2018, 30. 2018.

Tamam, Z. Karakterisasi Unjuk Kerja Mesin Diesel Generator Set Sistem Dual Fuel Solar Dan Syngas Batubara. Institut Technology Sepuluh Nopember, 32-35. 2015.

Tambos August Sianturi, K. T. Pengaruh Celah Katup Terhadap Daya Mesin Pada Mobil Toyota Kijang Inova. Jurnal Teknologi Mesin Uda, Volume 1, Nomor 1; 23-39, 23-24. 2020.

Vina N. Van Harling, A. U. Pengaruh Variasi Penyetelan Katup Terhadap Putaran Pada Engine. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Undiksha, 80. 2020.

Wahyu, D. Uji Kinerja Mesin Fiat 4-Tak dengan Kapasitas 1.100 CC Menggunakan Automotive Engine Test Bed T101D. Jurnal Teknik Mesin Institut Teknologi Padang, 79. 2019.

Published

2024-06-10

Issue

Section

Articles