The relationship between social support with career maturity among high school students in Kisaran

Hubungan antara dukungan sosial dengan kematangan karir pada siswa-siswi SMA di Kisaran

Authors

  • Dedek Prilyanti Universitas Sumatera Utara
  • Sri Supriyantini Universitas Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.32734/psikologia.v16i2.4476

Keywords:

career maturity, social support

Abstract

The research method used is quantitative. The samples used were students of 11th grade (N = 190). Measuring tool used in this study is the scale of social support was based on the theory by House (in Smet, 1994) and Career Maturity Inventory (CMI) from Crites who have adapted to the culture of Indonesia by Taganing, Muluk, dan Rifameutia (2007). The data research was processed using Pearson Product Moment. Results of the data analysis showed a positive relationship between the social support of the career maturity with p < .001

Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif. Subjek penelitian yang digunakan adalah siswa-siswi kelas XI (N = 190). Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini adalah skala dukungan sosial disusun berdasarkan teori House (dalam Smet, 1994) dan Inventori Kematangan Karir (Career Maturity Inventori) dari Crites yang telah diadaptasi sesuai budaya Indonesia oleh Taganing, Muluk, dan Rifameutia (2007). Data penelitian ini diuji menggunakan Pearson Product Moment. Hasil analisa data menunjukkan adanya hubungan yang positif antara dukungan sosial dengan kematangan karir sebesar sig p < .001.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez, G. M. (2008). Career maturity: a priority for secondary education. Journal of Research in Educational Psychology, 6.

Chaplin, J. P. (2006). Kamus lengkap psikologi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Gunarsa, S. D., & Gunarsa, S. D. (2003). Psikologi remaja. Jakarta: PT. BPK Gunung Mulia.

Saifuddin. (2018). Kematangan karir. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Smet, B. (1994). Psikologi kesehatan. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarani Indonesia.

Osipow, S. H. (1983). Theories of career development (3 ed.). New Jersey: Prentice-Hall.

Taganing, K. N., Muluk, H., & Rifameutia. (2007). Adaptasi, uji validitas, dan reliabilitas Career Maturity Inventory (CMI) pada siswa Sekolah Menengah Atas (SMA) di Jakarta. Jurnal ilmiah penelitian psikologi, 59-75.

Winkel, W. S., & Hastuti, S. (2006). Bimbingan karir di institusi. Jakarta: Media Abadi

Published

2021-11-30