The effect of emotional intelligence on communication anxiety among bank employees in North Sumatra

Pengaruh kecerdasan emosi terhadap kecemasan komunikasi pada karyawan bank di Sumatera Utara

Authors

  • Ananda Romauli Pasaribu Universitas Sumatera Utara
  • Vivi Gusrini Rahmadani Pohan Universitas Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.32734/psikologia.v16i2.7370

Keywords:

kecerdasan emosi, kecemasan komunikasi, karyawan bank, organisasi

Abstract

This study aims to determine the role of emotional intelligence on communication anxiety as a negative predictor that can reduce communication barriers in organizations. Communication anxiety creates a threat to the quality of organizational communication, which makes the exchange of messages ineffective, resulting in the organization not being productive enough at work. This study involved 120 bank employees in North Sumatra collected by accidental sampling technique. The data obtained were processed using simple linear regression analysis. The results of the study also show that the majority of research subjects have moderate emotional intelligence and moderate communication anxiety.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran kecerdasan emosional terhadap kecemasan komunikasi sebagai prediktor negatif yang dapat mengurangi hambatan komunikasi dalam organisasi. Kecemasan komunikasi menciptakan ancaman terhadap kualitas komunikasi organisasi, yang membuat pertukaran pesan tidak efektif, sehingga organisasi tidak cukup produktif dalam bekerja. Penelitian ini melibatkan 120 pegawai bank di Sumatera Utara yang dikumpulkan dengan teknik accidental sampling. Data yang diperoleh diolah dengan menggunakan analisis regresi linier sederhana. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa mayoritas subjek penelitian memiliki kecerdasan emosional sedang dan kecemasan komunikasi sedang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfian, R. M., & Wulansari, P. (2017). Pengaruh kompetensi dan kecerdasan emosional terhadap kinerja pegawai di bank BRI kantor cabang setiabudi Bandung. eProceedings of Management, 4.

Angelica, T. L., Graha, A. N., & Wilujeng, S. (2020). Pengaruh kecerdasan intelektual, kecerdasan emosional, dan kecerdasan spiritual terhadap kinerja karyawan di Transformer Center Kota Batu. Jurnal Riset Mahasiswa Manajemen, 6. https://doi.org/10.21067/jrmm.v6i1.4469

Ardeshirzadeh, M., & Farhangi, A. (2013). The Relationship between Emotional Intelligence and Communication Apprehension. Quarterly of Social Studies and Research in Iran, 1, 9–27. https://doi.org/10.22059/jisr.2013.36568

Campero Oliart, A., Lovelace, C., & Levitan, L. (2020). Contexts of communication apprehension and their relation to self-esteem. Psi Chi, The Internasional Honor Society in Psychology, 25, 42-53. https://doi.org/10.24839/2325-7342.JN25.1

Coombs, W. T. (2007). Protecting organization reputations during a crisis: The development and application of situational crisis communication theory. Corporate Reputation Review, 10, 163–176. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1550049

Fall, L. T., Kelly, S., MacDonald, P., Primm, C., & Holmes, W. (2013). Intercultural communication apprehension and emotional intelligence in higher education: preparing business students for career success. Business Communication Quarterly, 76, 412–426. https://doi.org/10.1177/1080569913501861

Fitriasari, F. (2017). Hubungan antara kecemasan dan gaya mengajar dosen dengan hasil belajar mata kuliah matematika ekonomi mahasiswa jurusan manajemen FEB UMM angkatan 2016. Seminar Nasional dan Gelar Produk, 759-768.

Goleman, D. (2011). Leadership: the power of emotional intelligence (1st ed.). Northampton MA : More than sound.

Howard, T. L. (2009). High emotional intelligence in instructors can build trust and lower communication apprehension in the classroom. 16, 411–415.

Jorfi, H., Jorfi, S., Fauzy, H., & Shah, I. M. (2011). Relationships among strategic management, strategic behaviors, emotional intelligence, it-business strategic alignment, motivation, and communication effectiveness. International Journal of Business and Managemen, 6. https://doi.org/10.5539/ijbm.v6n9p30

Kiling, T. P. (2016). Peran komunikasi frontliner dalam meningkatkan pelayanan di PT BNI (persero) Tbk kantor layanan kawangkoan. Acta Diurna Komunikasi, 5. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/12777

Kusumawati, N. (2012). Hubungan antara konsep diri dan asertivitas dengan kecemasan komunikasi interpersonal pada siswa kelas X SMA Al Islam 1 Surakarta (skripsi). Universitas Sebelas Maret, Surakarta, Jawa Tengah.

McCroskey, J. C., & Richmond, V. P. (1979). The impact of communication apprehension on individuals in organizations. Communication Quarterly, 27, 55–61. https://doi.org/10.1080/01463377909369343

Mokodompit, F. R. (2013). Pengaruh komunikasi organisasi terhadap efektivitas kinerja pada PT. Radio Memora Anoa Indah. Acta Diurna Komunikasi, 2, https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/1637

Robbins, S. P., & Judge, T. (2013). Organizational behavior (13th ed). London: Pearson.

Setiadi, F., & Tampubolon, L. H. (2020). Pengaruh kecerdasan emosional (EQ) terhadap kepemimpinan yang efektif. Transaksi, 12, 1–16.

Widiawati, K. (2018). Peran standar kompetensi karyawan sebagai upaya meningkatkan pelayanan prima pada bisnis perbankan di Indonesia. VOCATIO : Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi dan Sekretari, 1, 17–31.

Published

2021-11-30