Bentuk Dukungan Sosial Masyarakat Pada Pendidikan Tinggi Bagi Anak Perempuan di Desa Sei Limbat, Kecamatan Selesai, Kabupaten Langkat

Authors

  • Andini Kartika Sari Andini Universitas Sumatera Utara
  • Mia Aulina Lubis Universitas Sumatera Utara, Indonesia
  • Berlianti Universitas Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32734/intervensisosial.v2i1.12248

Keywords:

Dukungan sosial, pendidikan tinggi, faktor pendukung dan penghambat

Abstract

Education is needed for all people including women. However, the reality is that there are still many girls who are hindered from continuing their higher education because of traditional thoughts, such as choosing to get married or work after graduating from high school. This research was conducted in Desa Sei Limbat, Kecamatan Selesai, Kabupaten Langkat using eight informants consisting of one key informant, four main informants and three additional informants. Data collection techniques using qualitative methods with interviews, observation and documentation. So that in the end it can be concluded from the results of this study. The results of the study show that the form of social support needed by girls tends to be emotional support that comes from the family. Furthermore, instrumental support, appreciation, informative, and social networks go hand in hand after providing emotional support. With the existence of social support from the community, of course there are supporting factors that are more directed at the feeling of empathy given to girls' education. While the inhibiting factors are attitudes that are contrary to norms and humanity.

Keywords: Social support, higher education, supporting and inhibiting factors, sources of social support

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adi, I. R. (2013). Intervensi Komunitas dan Pengembangan Masyarakat Sebagai Upaya Pemberdayaan Masyarakat. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Awaru, A. T. (2020). Sosiologi Keluarga. Bandung: CV. Media Sains Indonesia.

Rahmat, A. (2014). Pengantar Pendidikan: Teori, Konsep, dan Aplikasi. Gorontalo: Ideas Publishing.

Sadli, S. (2010). Berbeda tetapi Setara. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.

Sears, D. O., Freedman, J. L., & Peplau, L. A. (1985). Psikologi Sosial. Jakarta: Erlangga.

Siagian, M. (2011). Metode Penelitian Sosial. Pedoman Praktis Penelitian di Bidang Ilmu Kesejahteraan Sosial dan Kesehatan. Medan: Pt. Grasindo Monorotama.

Soehartono, I. (2015). Metode Penelitian Sosial: Suatu Teknik Penelitian Bidang Kesejahteraan Sosial dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung: Bandung Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Akbar, M. A. (2015). Dukungan Tokoh Masyarakat Dalam Keberlangsungan Desa Siaga Aktif di Desa Kenongo Kecamatan Gucialit Kabupaten Lumajang. Digital Repository Universitas Jember.

Dhitaningrum, M., & Izzati, U. A. (2013). Hubungan Antara Persepsi Mengenai Dukungan Sosial Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri 1 Gondang Kabupaten Tulungagung. Jurnal Penelitian Psikologi.

Karna, Z. (2018). Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Kesehatan. OSF Preprints.

Listiyaningsih. (2015). Pemberdayaan Perempuan Melalui Pendidikan Sadar Gender di Kelurahan Wirobrajan, Kota Yogyakarta. Repository UNY.

Maslihah, S. (2011). Studi Tentang Hubungan Dukungan Sosial, Penyesuaian Sosial di Lingkungan Sekolah dan Prestasi Akademik Siswa SMPIT Assyfa Boarding School Subang Jawa Barat. Jurnal Psikologi Undip.

Mufidah, R. I. (2021). Persepsi Masyarakat Pedesaan Tentang Melanjutkan Studi ke Jenjang Perguruan Tinggi bagi Perempuan di Dusun Arjosari Desa Sumberputih Kecamatan Wajak Kabupaten Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Nisak, C. (2017). Hubungan Dukungan Emosional Teman Sebaya Dengan Mekanisme Koping Pada Remaja Perempuan di Pondok Pesantren Nurul Islam Jember. Repository Universitas Negeri Jember, 39.

Puspitasari, K. (2018). Pengaruh Dukungan Sosial Kawan Sebaya Terhadap Regulasi Diri Dalam Belajar Siswa Sekolah Berasrama (Boarding School). Universitas Muhammadiyah Malang.

Putri Asih, C. D., & Anzari, P. P. (2021). Persepsi Masyarakat Terhadap Kesempatan Pendidikan Tinggi Bagi Kaum Perempuan. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 703-710.

Sekarina, D. P., & Indriana, Y. (2020). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orangtua dengan Kecemasan Menghadapi Dunia Kerja Pada Siswa Kelas XII SMK Yudya Karya Magelang. Jurnal Empati 7.

Utami, R. S., & Raudatussalamah. (2019). Hubungan Dukungan Sosial Keluarga dengan Kebutuhan Berobat Penderita Hipertensi di Puskesmas Tualang. Jurnal Psikologi.

Badan Pusat Statistik (2016). Persentase Penduduk Berumur 10 Tahun Keatas Menurut Partisipasi Sekolah, 2010-2015.

Badan PusatStatistik (2019). Persentase Penduduk Perempuan Usia 15 Tahun ke Atas yang Bekerja Selama Seminggu yang Lalu Menurut Daerah Tempat Tinggal dan Pendidikan Tertinggi yang Ditamatkan.

Published

2023-06-30

How to Cite

Andini, A. K. S., Lubis, M. A., & Berlianti. (2023). Bentuk Dukungan Sosial Masyarakat Pada Pendidikan Tinggi Bagi Anak Perempuan di Desa Sei Limbat, Kecamatan Selesai, Kabupaten Langkat . Jurnal Intervensi Sosial, 2(1), 23-32. https://doi.org/10.32734/intervensisosial.v2i1.12248