The Effect of Using Audio Visual Media through The Capcut Application on Writing Skills Text of Lectures for Class XI High School Students Budisatrya
Keywords:
Capcut Application, Writing Lecture TextAbstract
This research aims to describe the skills in writing lecture texts by utilizing audio-visual media through the CapCut application for class The research sample consisted of students from class XI IPA 1 as an experimental group with a total of 30 students and class XI IPA 2 as a control group with a total of 35 students. The instrument used for data collection was a test instrument in the form of essay questions. The results of this research, in the experimental class the average value obtained was 87.53 and the average value in the control class was 77.37. Meanwhile, the results of hypothesis testing with the t-test obtained a tcount value of 6.23 with a df of 63 in ttable, so a ttable value was obtained of 1.66, thus it can be seen that tcount > ttable (6.23 > 1.66). From the results of these calculations, it can be interpreted that Ha in this study was accepted and HO was rejected, which means that there is an influence of the use of audio-visual media through the CapCut application on the lecture text writing skills of class.
Downloads
References
Amin, Nur Fadilah. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. Jurnal Pilar. 14(1). 15-31.
Amri, Yusni Khairul. (2015). Mata Kuliah Umum Bahasa Indonesia Pemahaman Dasar-Dasar Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Atap Buku Yogyakarta.
Apriliana, Gina dan Roy Efendi. Penggunaan Aplikasi CapCut untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Iklan pada Siswa Kelas VIII SSMPN 4 Jampang Tengah Kabupaten Sukabumi. Jurnal Pendidikan: Kebahasaan, Kesastraan, dan Pembelajaran. 2(2). 48-53.
Arikunto. (2012). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, Azhar. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Dalman. (2018). Keterampilan Menulis. Depok: Rajawali Pers.
Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Bandung: Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Denny, Meilan Rahmah, Yusni Khairul Amri dan Rizal Manurung. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Persuasif Melalui Model Pembelajaran Problem-Based Learning Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Medan, Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam. 1(3). 118-126.
https://journal.staiypiqbaubau.ac.id/index.php/Al-Tarbiyah/article/view/321
Febrianti, F. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Grafis dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, Universitas Sultan Agung Titayasa, 2(1). 667-677.
Hawariyah. (2023). Keterampilan Menulis Teks Ceramah dengan Menggunakan Media Berbasis Video pada Siswa Kelas XI MIPA 1 MAN 1 Kota Cilegon. Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik dan Kependidikan. 3(3). 154-160.
Manik, Rika Trisna dan Yusni Khairul Amri. (2024). Pengaruh Media Animasi Berbasis Web terhadap Nilai Pendidikan Berbasis Karakter dalam Materi Menulis Teks Negosiasi di Madrasah Aliyah Swasta Sidikalang Tahun Pembelajaran 2022/2023, Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran. 5(1). 78-94.
https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/JPPG/article/view/17254
Munirah. (2015). Pengemangan Keterampilan Menulis Paragraf. Yogyakarta: Deepublish
Netti, M dan Berlian, R Turnip. (2023). Pengaruh Aplikasi Videoo CapCut Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII SMP Swasta Erlangga Pematang Siantar. Jurnal Serunai Ilmu Pedidikan. 9. 193-199.
Nurrita. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1). 171-173.
Nurlaila. (2022). Pengaruh Media Audio Visual Berbasis Aplikasi CapCut Terhadap Minat Belajar Peserta Didik (Studi Experimen Materi Pembelajaran PPKN Kelas IV Di SDIT Ummatan Wahida Talang Rimbo Baru).
Pratama, Moch Hendry Bayu. (2020). Implementasi Media Audiovisual dalam Pembelajaran Menulis Teks Ceramah pada peserta didik SMA Muhammadiyah 2 Surabaya. Journal Education Research and Development. 5(1). 17-28
Rahayu, Sri dan Yusni Khairul Amri. (2023). Pengaruh Metode Outdoor Study terhadap Keterampilan Menulis Puisi pada Siswa Kelas X SMK Tritch Medan, Jurnal Pendidikan Tambusai. 7(3). 21867-2172.
https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/9794/8033
Riduan. (2015). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
Tarigan, Hendry Guntur. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung. Angkasa.
Tondang, Herlina, Yusni Khairul Amri, Heppi Nadeak. (2024) Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Dengan Metode Concept Sentences Melalui Media Website Edukasi Pada Kelas X Smk Negeri 6 Medan. Vol. 4 No. 4 (2024): Innovative: Journal Of Social Science Research.
https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/13840
Saragih, Kesia, Yusni Khairul Amri, dan Roslinansah Sitorus. 2024. Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Gambar Berseri Pada Kelas X SMK Negeri 6 Medan Vol. 4 No. 4 (2024): Innovative: Journal Of Social Science Research
https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/14578
Siregar, Syofian. (2014). Penelitian Kuantitatif Dilengkapi dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS. Jakarta: Kencana.
Siti Khoiriah .(2023). Pengaruh Penggunaan Media Belajar Berbasis CapCut Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Peserta Didik Kelas V di SDN 06 MERIGI.
http://e-theses.iaincurup.ac.id/view/subjects/L.html
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung. Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung. Alfabeta.
Sundayana, Rostina. (2016). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 LingPoet: Journal of Linguistics and Literary Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.